4. FAIR PLAY

 

4.1 Uitgangspunten

Om op een plek waar veel mensen samenkomen op een sportieve, plezierige en respectvolle manier te kunnen hockeyen, vindt de vereniging het belangrijk om enkele gedragsverwachtingen uit te spreken. Deze hebben als uitgangspunten:

 • Het realiseren van een veilig en sportief clubklimaat

 • Het versterken van het team- en clubgevoel

 • Het waarderen van ieders inzet en betrokkenheid

 • Het verantwoord en op een gezonde manier beoefenen van sport

 • Het gevoel van ambassadeurschap bij alle leden van de vereniging


4.2 Gedragsverwachtingen

De club verwacht van spelers, scheidsrechters, trainers, leiders, vrijwilligers, toeschouwers dat zij zich - óók bij uitwedstrijden - gedragen volgens de

volgende eenvoudige gedragsverwachtingen:

 • We dragen samen verantwoordelijkheid voor een positieve, sportieve sfeer in het team en op de club.

 • We gaan met respect en fatsoen met elkaar en met elkaars spullen om.

 • We nemen verantwoordelijkheid voor wat we doen en zeggen en denken na het maken van een fout(e keuze) proactief mee over hoe die in het vervolg voorkomen kan worden.

• We staan open voor opbouwende kritiek en spreken elkaar aan op de inhoud, niet op de persoon.
In 4.5 zijn de gedragsverwachtingen concreter en gedetailleerder uitgewerkt in de vorm van gedragsafspraken per doelgroep.


4.3 Fair Play Commissie (FPC)

HCG probeert om Fair Play binnen de verschillende geledingen van de club te stimuleren. Hiervoor is een Fair Play Commissie (FPC) opgericht. Deze wordt gevormd samen met EGS’20. De leden van deze commissie hebben ervaring of zijn beroepsmatig deskundig op het gebied van educatie, omgaan met jongeren, juridische vraagstukken en/ of bemiddeling bij conflicten. Zij gaan op zoek naar hoe zaken als sportiviteit en respect tot uiting gebracht kunnen worden binnen de vereniging.

Om ervoor te zorgen dat de gedragsafspraken door alle betrokkenen worden nageleefd spant de vereniging zich samen met de leden van de FPC op de volgende manieren in:


4.3.1 Preventie

•     De gedragsverwachtingen en -afspraken worden naar alle betrokkenen gecommuniceerd.

1.   Op de website van de vereniging staat altijd de meest up te date versie van de gedragsafspraken.

2.   Op de accommodatie hangen pictogrammen die helpen de gedragsafspraken bij iedereen bekend te laten zijn (zoals in de voorbeelden hiernaast).

3.   Aan coaches wordt gevraagd in het eigen team aandacht te besteden aan het bestaan en naleven van de gedragsafspraken.

•     Alle betrokkenen worden preventief voorgelicht en geholpen bij het naleven en verder uitdragen van de gedragsregels, bijvoorbeeld tijdens een thema-avond voor coaches en

 spelbegeleiders.

•     Het gezamenlijk handhaven van de gedragsafspraken wordt gestimuleerd.

•     Er wordt toezicht gehouden op het naleven van de gedragsafspraken.


4.3.2 Bemiddeling en sanctioneren

•     We kiezen voor het in gesprek blijven met alle partijen in situaties waarin gedragsafspraken niet worden nageleefd. Gekozen kan worden voor een lid van de FPC, die als bemiddelaar optreedt om het gesprek tussen betrokkenen te (bege)leiden.

•     Indien nodig, wanneer het niet naleven van gedragsafspraken herhaaldelijk of op grove wijze voorkomt, zal worden overgegaan tot sanctioneren (zie verder uitgewerkt in 4.4).


4.4 Het niet naleven van de gedragsafspraken

In een situatie waarin een gedragsafspraak niet wordt nageleefd, spreken we van ongewenst gedrag. Daaronder vallen bijvoorbeeld:

•     Buitensluiten, pesten en discriminatie

•     Verbaal en lichamelijk geweld

•     Bedreigen, manipuleren, chanteren en intimideren

•     Misbruik maken van een macht- of gezagsverhouding

•     Seksueel grensoverschrijdend gedrag

In geval van ongewenst gedrag wordt de betrokkene waar mogelijk direct aangesproken door de persoon die het ongewenste gedrag signaleert. Als direct aanspreken niet mogelijk is of niet het gewenste effect heeft, wordt van het niet naleven van het ongewenste gedrag melding gemaakt bij de trainer, de coördinator, de jeugdcommissie of de FPC. De betrokkenen zal in dat geval worden uitgenodigd voor een gesprek waarin het geconstateerde als ook vervolgafspraken zullen worden gemaakt.

Hieronder worden enkele specifieke situaties met mogelijke vervolgstappen, interventies en sancties verder uitgewerkt.


4.4.1 Pesten

In een situatie waarin iemand zich gepest voelt worden de volgende stappen ondernomen:


A.  Zelf oplossen

De trainer/ spelbegeleider spreekt persoonlijk met de vermeende ‘pester’ en met de gepeste afzonderlijk. Doel is het leren hoe gedrag bij de ander ontvangen kan zijn.

·        Met wederzijds instemmen worden de ‘pester’ en gepeste bij elkaar gebracht om afspraken te maken over voorgenomen gedrag.

·        De trainer/ spelbegeleider brengt de betrokken ouder(s)/ verzorger(s) op de hoogte van wat gebeurd en besproken is.

·        De trainer/ spelbegeleider bespreekt de situatie met het hele team, als ook welke afspraken er gemaakt zijn. Hij/ zij doet daarbij een beroep op alle teamleden bij het naleven van de gemaakte afspraken.


B.  Interventie Fair Play Commissie

•     Een afgevaardigde van de FPC onderneemt dezelfde acties als beschreven bij 4.4.1.A, met het verschil dat de individuele eerste gesprekken plaatsvinden in een gespreksruimte van de accommodatie in het bijzijn van de ouder(s)/ verzorger(s).

•     De afgevaardigde van de FPC benadrukt dat de stappen die hij/ zij onderneemt de laatste zijn voordat overgegaan wordt tot sanctioneren (zie C).

•     De afgevaardigde van de FPC koppelt alles wat besproken en afgesproken is terug aan de (jeugd)leiding.
   

C.  Sanctie

Wanneer na tussenkomst van de FPC pestgedrag aanhoudt, zal worden overgegaan tot een door het bestuur uitgesproken sanctie. Te denken valt hierbij aan een ontzegging van wedstrijden/ trainingen voor (on)bepaalde tijd.


4.4.2 Vernieling en diefstal

• Bij eventueel veroorzaakte schade aan materialen of de accommodatie maakt de betrokkene hiervan direct zélf melding bij de spelbegeleiding of het bestuur.
• De veroorzaker van de schade zal waar mogelijk betrokken worden bij het herstellen ervan.
• Kosten voor de reparatie van aangebrachte schade wordt verhaald op de betrokken persoon. In het geval van een minderjarige op diens ouder(s)/ verzorger(s). Dit geldt ook voor gasten.
• Van opzettelijke vernieling of diefstal zal aangifte worden gedaan bij de politie. Eventuele beelden hiervan zullen worden gebruikt als bewijsmateriaal.

• In het geval van opzettelijke vernieling of diefstal zal het bestuur een sanctie opleggen. Gedacht kan worden aan een ontzegging van wedstrijden/ trainingen voor (on)bepaalde tijd, een verbod voor aanwezigheid op de accommodatie of in extreme gevallen een royement van de club (opzeggen lidmaatschap).


4.4.3 Veiligheid

Iedereen die betrokken is bij de vereniging of zich daarvoor inspant moet zich veilig en gewaardeerd voelen. Aanhoudende conflictsituaties of situaties waarin iemands veiligheid in gevaar is, moeten zo spoedig mogelijk worden gemeld bij het bestuur en/ of de FPC. Te denken valt aan intimidatie, verbaal geweld, bedreiging of (seksueel) overschrijdend gedrag. In het geval van één van bovenstaande situaties zal het bestuur en/ of een afgevaardigde van de FPC in gesprek gaan met betrokkenen. In het geval van een aanhoudend conflict spreken we hierbij van bemiddeling. In het geval van overschrijden van veiligheidsgrenzen eventueel een passende sanctie opleggen. Gedacht kan worden aan een ontzegging van wedstrijden/ trainingen voor (on)bepaalde tijd, een verbod voor aanwezigheid op de accommodatie of in extreme gevallen een royement van de club (opzeggen lidmaatschap).


4.4.4 Mediation

Als bemiddeling bij een conflict niet het gewenste effect heeft, kan de hulp ingeschakeld worden van een mediator. Binnen de FPC is een aantal leden op projectmatige basis actief als mediators. Zij zijn beroepsmatig deskundig op dit gebied en worden door de FPC ingeschakeld indien een situatie daarom vraagt.


4.4.5 Vertrouwenspersoon

Binnen onze club is een vertrouwenscontactpersonen aangesteld, die je kan helpen en adviseren bij vervolgstappen na een melding van grensoverschrijdend gedrag.

De vertrouwenscontactpersoon bij onze club of bij EGS is bereikbaar via email VCP@hcgrave.nl. De Fair Play Commissie kan helpen de juiste weg te bewandelen en contact te leggen met de vertrouwenscontactpersoon.


4.5 Gedragsafspraken

Onderstaande gedragsafspraken gelden op het terrein van de vereniging en daarbuiten als er sprake is van vereniging-gerelateerde communicatie.


4.5.1 Algemeen

1. We hebben oog en respect voor de belangeloze inzet van vrijwilligers.
2. We spreken elkaar aan en staan open voor opbouwende kritiek.

3. We kiezen een geschikt moment en een tactische locatie voor het uiten van opbouwende feedback of het aanspreken op het niet naleven van de gedragsregels.

4. We benaderen elkaar - ook in het geval van een meningsverschil - met respect.

5. We benaderen elkaar zonder fysiek én verbaal geweld.

6. We maken een inhoudelijke discussie niet persoonlijk.

7. We ontvangen en benaderen tegenstanders altijd gastvrij en sportief.

8. We doen op sociale media geen uitingen die de vereniging schaden.


4.5.2 Team en begeleiding

9. Trainers, coaches en andere spelbegeleiders voeren hun taak enkel uit na het overleggen van een Verklaring Omtrent (Goed) Gedrag (VOG).

10. Trainers, coaches en andere spelbegeleiders zijn alert op het voorkomen van pesten, kleineren en/ of buitensluiten van spelers.

11. Trainers, coaches en andere spelbegeleiders zijn zich bewust van hun voorbeeldrol en nemen die serieus.

12. Trainers, coaches en andere spelbegeleiders spannen zich in om van een team zo snel en duurzaam mogelijk een (h)echt team te maken.
     

4.5.3 Ouder(s)/verzorger(s)

13. Ouder(s)/ verzorger(s) zijn zich bewust van hun invloed op hun kinderen en op de sfeer op en rondom het veld.

14. Ouder(s)/ verzorger(s) zijn enthousiast en bekrachtigen vooral op een positieve manier wat er goed gaat en proberen hun kind en diens team enkel te motiveren.

15. Ouder(s)/ verzorger(s) overwegen zorgvuldig op welk moment en aan wie eventuele kritische vragen gesteld zouden kunnen of moeten worden over zaken waarvan zij vinden dat ze minder goed lopen.

16. Ouder(s)/ verzorger(s) geven tijdens wedstrijden geen tactische en/ of speltechnische aanwijzingen.

17. Ouder(s)/ verzorger(s) stimuleren hun kind om enthousiast aan alle team- en clubactiviteiten mee te doen.


4.5.4 Alcohol, drugs en wapens

18. Alcoholische dranken worden alleen gedronken door volwassenen (18+).

19. Het drinken van alcoholische dranken tijdens sportactiviteiten is niet toegestaan.

20. Aanwijzingen van het barpersoneel worden te allen tijde opgevolgd.

21. We zijn ons bewust van dat het gebruik van rookwaren en alcohol in het bijzijn van jeugdleden een slecht voorbeeld geeft.

22. Het bezit en gebruik van drugs op het terrein van de accommodatie is niet toegestaan.

23. Het bezit en gebruik van wapens op het terrein van de accommodatie is niet toegestaan.


4.5.5 Accommodatie

24. We gaan voorzichtig en met respect om met materialen en de accommodatie. Dit geldt ook voor gasten.

25. We zijn zelf verantwoordelijk voor het opruimen van eigen rommel.

26. We zorgen niet voor overlast op (het terrein van) de accommodatie.

27. We komen zonder uitdrukkelijke toestemming niet op plekken van de accommodatie die daarvoor niet bedoeld zijn.

28. We volgen te allen tijde de aanwijzingen op van de mensen die verantwoordelijkheid dragen voor het beheer en onderhoud van de accommodatie.


4.5.6 Wedstrijden

29. Ongewenst gedrag door spelers tijdens de wedstrijd wordt gecorrigeerd door de trainer/ leider.

30. Het aanspreken van de scheidsrechter of tegenstander wordt gedaan door de trainer en/ of de aanvoerder van het team.

31. Voor een gele of rode kaart na ongewenst gedrag kan door het bestuur een extra sanctie worden uitgesproken.

32. Het staken van een wedstrijd wordt zo spoedig mogelijk gemeld bij het wedstrijdsecretariaat.


5. Gedragsregels Seksuele intimidatie in de sport (NOC*NSF/KNHB)


NOC*NSF heeft ter preventie van seksuele intimidatie in de sport een aantal gedragsregels opgesteld. Deze gedragsregels zijn van belang voor iedereen die aan sport doet. Ze zijn vooral bedoeld om alle begeleiders van sporters en van sportactiviteiten een richtlijn te geven ten aanzien van welk gedrag wel en niet is toegestaan. De gedragsregels zijn op 20 mei 1997 vastgesteld door de Algemene Vergadering van NOC*NSF. De KNHB is lid van NOC*NSF. Hockeyclub Grave is lid van de KNHB. Daarmee zijn de gedragsregels ook van toepassing op verhoudingen binnen de hockeysport tussen sporters onderling, tussen kader onderling en tussen sporters en kader.


De Gedragsregels Seksuele intimidatie in de sport zijn op deze website te vinden.


versie 1.0 d.d. 31-1-2024


Share by: